• SC-Slide-1
    737NG 2014

    Dit is een volledige replica van een 737-800NG

  • SC-Slide-3
    2 Seated Cockpit

    Voor jong en Oud

  • SC-Slide-2
    Pedestal

    Volledig functioneel.

 

737NG

Boeing 737-800NG Simulator

De Boeing 737NG simulator die opgesteld staat is een natuurgetrouwe nabootsing van een echte cockpit van de Boeing 737NG (800 series). Alles werkt net zoals in de echte cockpit, de bediening van de schakelaars, systemen en instrumenten zijn allemaal aan boord en kunnen volledig werkend worden gebruikt. Dit alles opgebouwd uit losse componenten die ook verkrijgbaar zijn in onze Shop, vraag naar meer informatie hierover als u zelf overweegt om een cockpit te gaan bouwen.

De bouw van de cockpit heeft drie jaar in beslag genomen tot het resultaat zoals het nu is, nog te doen zijn enkele afwerkingen van de 737NG cockpit aan het Overhead Panel en Aft Interior zijpanelen. Daarnaast is er altijd ruimte voor verbeteringen van de bestaande componenten, een wens is nog om de rudder pedals te vervangen voor betere exemplaren met een onderlinge mechanische koppeling.

Echter vanaf dit moment kan er een volledige gecontroleerde vlucht gemaakt worden vanuit Cold & Dark situatie op een vertrekkend vliegveld met inbegrip van de gehele cockpit opstart procedure, hierna de start, vlucht en landing en op het vliegveld van aankomst als laatste de cockpit Shutdown procedure aan de gate of op het platform.

Hieronder een opsomming van de diversen componenten en hun daarbij behorende functie die op dit moment volledig operationeel zijn.



  • MIP

Main Instrument Panel is het cockpit gedeelte waar de piloot tijdens de vlucht het meest mee te maken heeft, de MIP is het “dashboard” van het vliegtuig met daarop zichtbaar de diversen vlieginstrumenten voor o.a. hoogte, snelheid, positie en motor instrumenten. Direct boven de MIP is de Glare gepositioneerd waarop de belangrijke knoppen en schakelaars van de besturing en navigatie zowel met de hand als op de autopilot zijn geplaatst.

  • CDU Bay

De CDU Bay bestaande uit de Captain en Copilot CDU (Central Display Unit) met daarin aanwezig de FMS (Flight Managment System) units van waaruit de vluchtgegevens kunnen worden ingevoerd zoals o.a. de te vliegen route met departure en arrival procedures alsmede overige informatie betreft gewicht TOW, zwaartepunt CG, temperatuur en snelheid settings tijdens de diversen fases van de vlucht (Take-off, Climb, Cruise, Decent en Landing) kunnen worden ingevuld of worden gewijzigd. Tevens is hier ook gemonteerd het Lower EICAS scherm waar o.a. diversen motor gegevens kunnen worden weergegeven zoals N1 en N2 toerental, Temperatuur van de beide motoren en hydraulische druk en trillingen.

  • Pedestal

Het Pedestal is het gedeelte dat gepositioneerd is tussen de beide stoelen van de Captain en F/O, hierop bevinden zich o.a. de radio modules voor COM, NAV en ADF alsmede de Transponder module. Daarnaast zijn er nog enkele andere modules aanwezig naar gelang de configuratie van het vliegtuig afhankelijk van de maatschappij waar het vliegtuig operationeel is.C

  • Overhead

Het Overhead Panel bestaat uit een For en Aft gedeelte is zo gepositioneerd tegen de bovenkant van de cockpit dat zowel de Captain als F/O beide de diversen schakelaars en knoppen kunnen bedienen zonder uit hun stoel te hoeven op te staan. Zo kunnen zij onder alle omstandigheden de diversen vliegtuigsystemen zoals brandstof (fuel pumps), elektra (electronics AC/DC), lucht (pressurization & bleed air), hydraulica (hydraulics motoren), navigatie (IRS navigation) en cabin (meldingen en temperatuur) kunnen bedienen.

  • Throtlle Quadrant

Het Throttle Quadrant is het bediening gedeelte waar het vermogen van beide motoren wordt mee geregeld van stationair (idle) tot aan vol vermogen (full thrust) bestaande uit twee thrust levers die zowel met de hand als automatisch bediend kunnen worden. Naast deze twee thrust levers zijn er nog twee handles voor het bedienen van de flaps en speedbrake en twee kleine handles voor het apart bedienen van de thrust reverse (het omgekeerd gas geven voor extra rem vermogen gegeven na de landing op de baan) en twee handles voor het openen en sluiten van de brandstof toevoer te gebruiken bij het starten en stoppen van de motoren.