De 737NG simulator maakt gebruik van verschillende software programma’s om te kunnen functioneren verdeeld over vier computer systemen onderling verbonden in een netwerk.

Als besturingssysteem voor de vier computers is gebruik gemaakt van Microsoft Windows 7 Professional 64bit, dit besturingssysteem is stabiel genoeg gebleken om de simulator gedurende langere tijd betrouwbaar te kunnen laten functioneren.

Microsoft Flight Simulator X Gold Edition dient als basis voor de simulator, hiermee is het mogelijk om met de 737NG als vliegtuig binnen de virtuele wereld naar meer dan 24.000 vliegvelden te vliegen dit alles in “real time” en met actuele weersomstandigheden.

De software gebruikt om de 737NG simulator te laten functioneren in zowel de bediening alsmede de vliegeigenschappen is Prosim737 suite van Prosim Aviation Research B.V. Deze software bestaande uit verschillende modules maakt het mogelijk om een zo natuurgetrouwe nabootsing te bewerkstelligen van de echte 737 Next Generation 737-800 vliegtuig. Het grootte voordeel van deze software suite is dat de verschillende modules zoals MCP, CDU, Display, Panel en Sound ieder op hun eigen computer kunnen functioneren zodat de belasting van de processor en gpu kan worden verdeeld over de verschillende computers wat de prestaties van de simulator ten goede komen. Ook een belangrijk punt is dat de doorontwikkeling van de  Prosim737 suite niet stil staat maar nog steeds verder wordt door ontwikkeld met als resultaat een steeds beter werkende simulator.

Als derde belangrijke software module naast Flight Simulator X Gold Edition en de Prosim737 suite moet genoemd worden de FSUIPC en WideFS software van Pete Dawson, deze software maakt het mogelijk om programma’s van derde te kunnen laten communiceren met Flight Simulator X zowel op de eigen computer alsmede over de netwerk computers. Veel “add-on” programma’s en aangesloten hardware maken gebruik van deze software, zonder deze belangrijke “plug-in” zou het niet mogelijk zijn om een goede simulator setup te bouwen en alles onderling met elkaar te laten werken.

Overige software nodig om de 737NG simulator te kunnen laten functioneren als een volledige static training simulator waarmee verschillende scenario’s kunnen worden nagebootst zijn o.a. AivlaSoft EFB (Electronic Flight Bag) en OpusFSX (Real Weather programma).

Daarnaast is het noodzakelijk dat de 737NG simulator regelmatig voorzien wordt van een NAV database update voor zowel de cockpit software (CDU/FMS) alsmede voor de gebruikte navigatie middelen bestaande uit de verschillende vliegkaarten. Deze navdata update (AIRAC) wordt verzorgt door NaviGraph die maandelijks de updates automatisch download en bijwerkt.